جراحی نفروستومی برای درمان موقت بیمارانی می باشد که مجاری ادرار آنها دچار مشکل است و بیمار نمی تواند ادرار را از طریق مثانه و مجاری ادرار دفع کند. در این روش جراحی، یک شکاف مصنوعی در قسمت پهلوی بیمار ایجاد می کنند و لوله انعطاف پذیر پلاستیکی را در داخل آن قرار می دهند تا ادرار بیمار مستقیما از این قسمت خارج شود. این لوله تا زمان بهبود کامل بیمار و تا پایان دوره درمان در قسمت پهلوی بیمار باقی می ماند.

نفروستومی کلیه چیست؟

نفروستمی یعنی رد کردن یک لوله پلاستیکی ظریف در قسمت کلیه بیمارانی که مجرای ادرار آنها مسدود است. این مشکل هنگامی رخ می دهد که شخص دچار سرطان روده بزرگ، تخمدان، پیونفروز، هیدرونفروز و یا سنگ کلیه شده باشد.

پزشک جراح لوله نفروستومی را با ایجاد یک برش بر روی پهلوی بیمار وارد قسمت کلیه می کند.

لوله نفروستومی چیست و به چه صورت در داخل کلیه قرار می گیرد؟

لوله نفروستومی یک لوله نرم و منعطف است که ورود آن به بدن بیمار مشکلی به وجود نمی آورد. یک سر این لوله در بدن بیمار قرار می گیرد و وارد کلیه می شود و سر دیگر آن به کیسه وصل است.  هنگامیکه کلیه پر شود، ادرار از طریق لوله وارد کیسه می شود.

شرایط انجام نفروستومی

قرارگیری این لوله سرپایی انجام می شود، پزشک بدون اینک بیمار را بیهوش کند فقط با یک آرام بخش و بی حسی موضعی، ناحیه مد نظر را برش می زند. پزشک در ابتدا برای خارج کردن ادرار، به داخل نفروستومی یک سوزن فرو می کند سپس سوزن از کلیه خارج می شود و در آخر لوله پلاستیکی در داخل بدن بیمار باقی می ماند تا تخلیه ادرار به صورت خودکار صورت گیرد.

کاربرد نفروستومی

با نفروستومی، بدون فشاور آوردن بیمار یا دخالت او در خروج ادرار، از طریق لوله نفروستومی وارد کیسه می شود.

بعد از هر بار پر شدن این کیسه باید توسط اطرافیان بیمار تخلیه شود و نباید کیسه آنقدر پر و سنگین شود که  لوله از کلیه بیمار جدا شود. بلکه باید بعد از دفع هر ادرار تخلیه شود.

مراقبت بعد از نفروستومی

برای اینکه پزشک از عملکرد نفروستومی اطمینان پیدا کند بین 8 تا 12 ساعت بیمار را تحت مراقبت قرار می دهد. کاربرد نفروستومی برای خروج صحیح ادرار از لوله پلاستیکی است. ابتدا ممکن است ادراری که از لوله خارج می شود همراه با کمی خون باشد. سپس ادرار کم کم شفاف می شود. بعد از انجام این جراحی بیمار تا چند روز احساس درد شدیدی میکند که با مصرف مسکن این درد برطرف می شود.

بعد از اینکه پزشک از صحیح بودن عملکرد نفروستومی و خروج ادرار از لوله اطمینان پیدا کرد، بیمار می تواند بیمارستان را ترک کند اما این لوله در کلیه های فرد بیمار باقی می ماند تا بیماری و علت مسدود شدن مجاری ادراری برطرف شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *